Každej chlap má rád holku, co se umí rvát, správně? Už jsme si o tomhle feromono-fenoménu řekli docela hodně (třeba tady), ale konečně nastal ten správnej čas, dostat sem nějakou fenomenici osobně. Takže do dnešního NR nám bude povídat nejznámější holčina každýho Penťáckýho tréninku – Tatiana Taran:

Začneme úplně od začátku – v upoceným světě skutečnýho (tvrdýho) sportu se ženská hledá dost složitě. Většina z nich ztrácí život na zumba lekcích nebo příležitostnýma návštěvama fitka, bez jasnýho tréninkovýho cíle. To málo holek, co se nebojí dřiny, pak musíme ještě přefiltrovat na ty, co se nebojí i krve a bolesti. Z takhle ztenčenýho vzorku potom dostáváme adeptky na trénování a provozování MMA.

Tyhle adeptky nemají žádný specializovaní holčičáčí gymy, ani ženský MMA tréninkový týmy. Všechno si oddřou na žíněnce hezky s chlapama, obklopený chlapama, mlácený a páčený chlapama; div je, když má nějakej MMA gym samostatnou dámskou šatnu. Takžééé – pojďme si poslechnout názor tý druhý strany, na všechny tyhle kulturní chlapský návyky, když zrovna v MMA gymu nevlastníte místně většinovej genitál.

První moje otázka logicky směřovala k anatomickým a funkčním rozdílům (možná sem měl věnovat trochu času předehře, mě tak napadá):

“Začneme prsní oblastí. Setkávám se s názorama, že holky to do týhle oblasti bolí víc, jak chlapy. Upravuje to u holek při strikingu kryt/gard? Ovlivňuje to trajektorii úderů, nebo vnímáš rozdíl technik, na rozdíl od chlapů?”

“Já si myslím, že se kryt holky a chlapa nijak neliší. Ránu do prsou moc často nedostávám a ani nemůžu říct, že by to nějak víc bolelo.”

“Co pánevní oblast? Vzhledem k tomu, že maj holky jinak rostlou pánev a nohy se napojujou pod větším femurálním úhlem, jsou síla stisku i rozsah lokomoce rozdílný. V tom je pak relevantní rozdíl?”

“Holky mají určitě silnější nohy a jsou obecně flexibilnější. Proto třeba taky high kicky vidíš víc u holčičích zápasů, než u chlapských. Techniky jsou plynulejší. A i na zemi mají holky výhodu, protože větší flexibilita v pákách znamená menší bolestivost a větší výdrž.”

“Z hormonálního hlediska mají holky nejen tréninky pravidelně omezený, ale kvůli nižšímu testosteronu i hůř nabírají svaly, snáz nabírají tuk a tak dál. Myslíš, že je tam potřeba dávkovat tréninky rozdílně, než u chlapů, když chceš výsledky?”

“Tak, nevím jak ostatní ženské, ale já nemám tréninky extra omezené – můžu trénovat pořád. Myslím, že pro holky je určitě těžší nabrat svaly a je potřeba pravidelně trénovat a zdravě jíst. Pro mě jsou třeba tréninky hodně důležité, protože když chvíli trénovat nemůžu, hned začínám jíst špatně a přibírám. ( 😀 ) Já chodím jak na MMA tak i do posilovny, kde jedu kardio, nebo ruce, břicho, nohy…”

Bylo by to samozřejmě na delší dobu rozebírání, protože funkčních anatomických rozdílů je mezi pohlavíma randál, ale takový informace se dají dohledat všude různě po netu a zaplácávat tady s tím místo a čas by bylo zbytečný, praxe jak vidno potvrzuje teorii. Podíváme se tedy dál – jako chlapům je nám všem jasný, jak se cejtíme, když se máme mlátit s holčinou, ale:

“Jak vnímáš trénování s chlapama a jak chlapi vnímaj trénink s tebou?”

“Já jsem třeba nikdy neměla nějaký blok při trénování, možná protože kontaktní sporty dělám od malička. Občas opravdu nováčci nechtějí spárovat s holkama, ale časem jim to pak přestane vadit.”

“Příjde ti přínosnější spárování s holkou nebo klukem?”

“Sparing mi přijde přinosný i s holkou i s klukem. Ale jako holka vidím výhodu ve sparingu s jinou holkou, protože tam můžeš dát 100% – používáš jak techniku, tak sílu. S chlapem jako holka trénuješ spíš techniku – on obvykle nejede na 100%. Nejhorší je sparing s klukem začátečníkem. ( 😀 ) Technicky je špatný, nechce s holkou prohrát, hodně používá sílu a jen tě drží. A pak nikdo nic nedělá a nezmůže…”

A třeba takhle jsem o tom v životě nepřemejšlel. Já jako čistokrevnej (zatím) nedomestikovanej Slugger (s rukama dole a přístupem splašený parní lokomotivy bez výrazný techniky :D) vlastně vůbec nedávám možnost holce si zatrénovat. Říkám si, že jí rovnou nepřeválcuju, ale chvíli jí nechám se trápit, ale využívat větší síly na úkor techniky vlastně celou podstatu sparingu (totiž zlepšení techniky) zabíjí.

Takže bude logičtější trénovat sparing s holkou ve chvíli, kdy já jsem po tréninku a ona ještě před ním. Bylo by to organizačně složitý, ale srovnalo by to možnosti.

“Co sociální hledisko? Holky-rváčky jsou obecně líp přijímaný, jak holky-kulturistky a podobně, nicméně každej tam má dost specifickej názor. Co na to třeba rodina, nebo okolí?”

“Co se týče rodiny, tak teď už mě podporujou, ale ze začátku se jim to nelíbilo. V dětství jsme spolu se sestřenkami dělaly judo a jedna z nich si na závodech zlomila páteř – takže je do konce života bez sportu. Když jsme se přestěhovali do ČR a já začala s MMA, poté, co jsem to řekla rodině, byli docela naštvaní. Říkali že MMA je nebezpečnější než Judo a vůbec nemyslim na svoje zdraví. Ale jak jsem pokračovala v trénování a začala vyhrávat první závody, tak už se smířili ( 😀 ) “

(Rodiče měli o nebezpečnosti MMA pravdu, jak jsme si řekli zde, ale čert to vem 😀 )

“Většina chlapů mluví v rámci klubů o jistým bratrství. Před tréninkem i po tréninku je každej gym vždycky plnej smíchu a přiteplenýho humoru, asi víš o čem mluvim. Jak do tohohle prostředí zapadaj holky, když jsou navíc v obrovský menšině?”

“Pro mě trénování MMA není prostě jenom sport. Když jdu trénovat, vždycky se těším na tu skupinu lidí, co trénují se mnou. Rozumim si s chlapama i holkama, a když jsem se přestěhovala, tak první kamarády jsem si našla právě v gymu. To mi hodně pomohlo přizpůsobit se novému prostředí a tak.”

Dobře. Takže organizovaný násilí spojuje lidi. Je pěkný vidět, že na pohlaví nezáleží. Takže co říct závěrem:

“Co bys doporučila začínajícím holkám?”

“Myslím, že nejdůležitější je rozvíjet techniku a rychlost. Síla je až na druhým místě. Navíc holky začátečnice se bojí udělat něco špatně nebo způsobit oponentovi bolest, takže sílu nepoužívají vůbec ( 😀 )”

“A nějaká zpráva pro holky, co se odhodlávaj teprve na první trénink?”

” Ať to zkusí a možná se jim to pak bude líbit. ( 😀 ) To je super, že mají kolem chlapy, ne? Nechápu, proč by se někdo bál ( 😀 )”

Takže milé dámy, vemte bágl, zabalte protein, spalte permici na pilates a vyrazte válet se s hromadou spocených chlapů do nejbližší bouchárny – je to zdravý 😀

Díky Tatianě za pokec a ranec dalších úspěchů do budoucna, pro slávu vlastní, Penty i MMA 😀